Patadón

Patadón is a project with no commercial purpose, the ultimate goal is to show through contemporary art, the historical and identity value of poor population sectors.

Link Video: https://vimeo.com/manage/videos/874480997



Patadón is an expression used in popular culture in El Salvador, and is referred to as high volume music usually dominated by a powerful bass.  Philosophically the idea explores daily experiences of marginalized sectors. Accustomed  to marginalization and a precarious way of life, these sectors have developed methods and strategies to satisfy their needs and desires and to  be able to cope with the difficulties of life. In El Salvador, in popular low-income residential areas and in public transport it is common to listen to loud music, a phenomenon culturally expanded to rural areas where income is barely enough for subsistence.

Patadón combines a series of ethnological elements with electronic components from insdustrial waste, which allow us to question  the meaning of technology in specific social strata, in addition to the  overproduction of electronics and lifestyles. On the other hand, it shows a kind of unconscious recycling in the lower strata of the population, where access to technology is almost only possible through so-called "E-waste", but that through creativity it provokes a process of transformation allowing to obtain through the patadón  joy within the precariousness and therefore  questioning us about happiness.

Patadón es una expresión que en El Salvador surge dentro de la cultura popular, y se le denomina de esta manera a la música con alto volumen dominada normalmente por un fuerte bass. Filosóficamente la idea explora las vivencias cotidianas experimentadas por sectores marginados.  Acostumbrados a la marginación y a una forma de vida precaria, estos sectores han desarrollado métodos y estrategias para satisfacer necesidades, anhelos y poder sobrellevar las dificultades de la vida.  En El Salvador, en zonas residenciales populares de bajos ingresos y en el transporte público, es común escuchar la música con un alto volumen, fenómeno culturalmente expandido a zonas rurales donde los ingresos apenas alcanzan para la subsistencia.

La pieza "El Patadón" combina una serie de elementos etnológicos (cántaro) con componentes electrónicos provenientes de desperdicios industriales, que nos permiten cuestionar por un lado el significado de la tecnología en estratos sociales específicos, además de  la sobreproducción electrónica y estilos de vida, por otro lado muestra una especie de reciclaje inconsciente en los estratos poblacionales más bajos, donde acceder a la tecnología es casi solo posible a través de lo denominado "E- waste", pero que a través de la creatividad suscita un proceso de transformación permitiendo obtener a través del patadón alegría dentro de la precariedad, por tanto interrogarnos  acerca de la felicidad.



Installation view. Drawing on paper











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